SELAMAT DATANG KE BLOG BErPujAnggA DoT cOM

Sunday 30 June 2013

Klinik pakar mata??!

Klinik pakar mata Queen elzebeth I.Tak tahu ejaan betul tak.Bermulanya kisah ogos 2012. 2000H,lokasi emergency department hospital Kota Belud.Mangsa cik zana my lovely young sister kehkeh.Datang atas complain headache,blurrvission,bebola mata bahagian belakang sakit,mata berair.

MA(medical assistant) bagi treatment eye drop n ponstan 500mg.TCA esok paginya dekat klinik mata hospital kota belud.Ok fine! Balik dengan hampeh,esok paginya datang klinik mata.Macam biasa ,register dan tunggu turn.Punya lama tunggu ,ajak budak p makan.Abis makan turn tak sampai lagi.perggghhh hospital gomen.Tunggu hampir sejam.Tung-tang2 okay turn sampai .Masuk dalam ada staffnurse n MA,MA ambik history panjang cerita adik saya nie.Tapi pendek kata benda nie start masa dia PLKN.

Habis history MA nak cek IOP .IOP tu tekanan dalam mata.Masa tunggu pupil dilate sempat juga merapu dengan adik nie, "jangan jak glucoma". Mulut saya celupar kot,MA n SN kecoh apasal staff emergency tak cek IOP dibawanya glukoma free2 lesen MA tu kena gantung lau patient buta.

Cek IOP bapak tinggi,MA terus refer Klinik pakar KK,kitorg naik ambulans.Kira kes emergency.Tuhan jak tahu macam na keadaan time tu.Saya hanya sempat inform bro "kitorg kena refer pakar kk,emergency kes". Batri Hp mati,arggghhh.. Time tu saya nazak,call member area kk.Nasib ada seorang datang antar .Sampai takde terus jumpa doktor.Tunggu turn lagi.Jumpa doktor,cek struktur mata,semua okay.Kena plak next appointment untuk cek saraf.Tapi dah tro glukoma.huh

Appointment on time.Hasil penemuan okay ada saraf yg damage.huh sejak tu adik saya nie kena label glucoma.Doktor bagi ubat control medicine XALATAN.Ubat nie untuk menurunkan tekanan dalam mata.Sebagai sis memang risau giler.Budak ni post pula dalam fb betapa kerisauan dia tahap gaban.Tapi kita nie sibling dia kena bagi support.

Support giler2,sampai suatu tahap ada orang complain kenapa sy lebihkan adik saya berbanding diri sendiri.Saya senang jawab ,dia adik saya,wasiat mak saya,mereka tanggungjawab saya.Hal macam nie jugalah yang membuat saya n orang tu ranggang.Saya tak salahkan dia .Tapi harus faham,separuh hidupku bersama-sama mereka.Susah,senang puas bersama mereka,tolong hormati pendirianku.MINTA MAAF BUAT ORANG TU.

Appointment MEI sungguh tragis buat budak nie.Mana taknya.Macam-Macam test tapi doktor tak puas hati dengan hasil.Jumpa 3orang doktor time tu.Doktor ke3 adalah ketua pakar mata.Budak nie tengok mcm mana 2orang doktor  kena marah oleh ketua pakar.Alkisahnya mereka salah diagnose sakit budak nie,wtff!!doktor insan biasa membuat kesilapan hampir beberapa bulan.Budak nie bebas dari glucoma!!tapi appointment bulan 9 ,adalah penentu.

ME as medical team kadang-kadang bersyukur sebab faham perjalanan penyakit.Bidang nie banyak mengajar sy menjadi orang.Moga tuhan permudahkan perjalanan hidup kami sekeluarga.Kami tak minta kemewahan,tapi kesedarhanaan itu jadi rebutan.Thanks Allah memberi hati yang sentiasa cool walau ditimpah macam-macam.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...